Lisa loopt vast in onmetelijk veel kleine details en de honderden afgebeelde poppetjes. Thijs verdiept zich in het Bijbelverhaal over de Toren van Babel. Michel reist af naar Antwerpen, de kosmopolitische stad waar de 16e-eeuwse Breugel zijn inspiratie opdeed.
In Antwerpen ontdekt Michel dat Bruegel, behalve een meester blijkt te zijn geweest in het observeren van de stad zelf, ook haar politieke en religieuze problemen weet weer te geven. Zo was hij kritisch op de toen al volle stad.
Ondertussen probeert Lisa alle lagen op het werk van Bruegel te schilderen, dat zijn er veel, dus wordt het een race tegen de klok. Lukt het Lisa om dit enorme werk überhaupt af te krijgen?
Het was weer een heerlijke uitzending en doe het zelf maar anders, die top bereik ik misschiebn in een volgend leven.
Onder de link naar de uitzending.
Vanwege de dag vol prikkels is het e.e.a. blijven liggen en nog niet op orde.
Dan wordt het e.e.a. maar omgedraaid, het is wachten op.....het opladen.
In Het Geheim van de Meester Extra, tussen linnen en vernis, neemt restaurator Michel van de Laar de kijker mee in de fascinerende wereld van het kunstenaarschap.
In deze aflevering neemt restaurator Michel van de Laar de kijker mee in de fascinerende thematiek van het paneel. Dat doet hij samen met materiaaldeskundige professor Joris Dik, wetenschapshistoricus Thijs Hagendijk en kunstenaar en onderzoeker Lisa Wiersma.
Preparatielaag van krijt en lijm
Het paneel is de voorloper van het linnen. De drager die Bruegel gebruikte voor De toren van Babel is van eikenhout paneel. Bestaande uit twee planken, waar eerst een preparatielaag op moet, van krijt en lijm.
Paneel is de ideale onderlaag voor olieverf. Paneel is de meest traditionele ondergrond, later kwam daar doek bij. Door de eeuwen heen wordt paneel uitverkozen. En daarom moesten kunstenaars op zoek naar het perfecte hout.
Bron AvroTros
echt weer weergaloos goed...1033 poppetjes ze moest geholpen worden. Ver/Bewondering voor haar en het team