Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord
 
Geen cookies


Klik hier voor meer informatie.
Catharina, 's morgens vroeg
Belevenissen
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


voor ieder wat wils, wil je als gast reageren vergeet dan niet je naam erbij te zetten, anders word je verwijderd!



Mijn Profiel

Catharina9
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend



Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen

Spannende week
21 september 2020 09:04

Koppensnellen
21 september 2020 09:00

Deze dag in de geschiedenis met
21 september 2020 07:53

Voetveegpietjes
21 september 2020 07:42

There's No Business Like ...
21 september 2020 07:36




Fotoboeken


Prielenbos en 't Geertje (41)
_
Rondje fiets (33)
_

De grootste Kerststal van Europa (56)
_
Dudok en Passage Den Haag (34)
_

Zondags blad (31)
_
De blauwe of de groene kathedraal (15)
_



Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten

Gery
14 september 2020 00:26
_
Wat een leuk gedicht van de trein.

Catharina voor Gery
06 september 2020 17:25
_
Hoi Catharina, wat een prachtige stulpjes heb je uitgekozen. Mooie foto's.....Gery jouw bericht verwijderd....zie email dan begrijp je het...je tekst heb ik hier weer bij gezet en bedankt hiervoor. fijn dat je er weer bent.

Catharina voor Gery
06 september 2020 17:18
_
Bedankt voor je reacties zal je elders iets sturen daar je hier als gast bent en dit niet openbaar kan.




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door wilma506 om 01:42
_
Wilma506 Online

Door Petronella48 om 01:00
_
Petronella48 Online

Door SiebevanderBij om 00:16
_
SiebevanderBij Online

Door jocowi om 00:13
_
Jocowi Online

Door sippy om 00:09
_
Sippy Online

Door xxmokum om 00:07
_
Xxmokum Online

Door Keesvi om 00:03
_
Keesvi Online

Door Prlwytzkofsky om 00:00
_
Prlwytzkofsky Online





_

Andere artikelen



Studeren en rijden




Vrijdag 1 april had ik weer een cursusdag in Amersfoort. Deze keer was het onderwerp ‘Basis Spoorvoertuigtechniek’, waarbij een stuk dieper werd ingegaan op de verschillende remsystemen, wiel- en draaistellen, stoot- en trekwerk, stroomafnemers en mechanische materieelstoringen. Hierbij is het de bedoeling dat je alle afzonderlijke onderdelen straks stuk voor stuk kunt benoemen, inclusief de functie waarvoor ze dienen. Tijdens een van de volgende lessen gaan we deze dingen ook in de praktijk bekijken, zodat het allemaal wat tastbaarder wordt dan alleen maar een foto of een tekening in het leerboek. Ik merkte dan ook dat iedereen er aan het eind van de dag aardig doorheen zat met al die informatie. De leerbegeleider benadrukte nogmaals dat het ontzettend belangrijk is om steeds bij te blijven met de lesstof omdat het anders bijna onmogelijk is om een eventuele opgelopen achterstand later in te halen.

Gelukkig was ik op zaterdag en zondag vrij, zodat ik het hele weekend heb kunnen benutten om de 69 opgegeven vragen te beantwoorden, de nieuwe lesstof helemaal door te nemen en daarna heb ik nog eens alle lesstof vanaf het begin herhaald. Ik merkte op een gegeven moment wel dat de informatie nu best goed in mijn hoofd zat, maar ik denk dat ik het straks in de praktijk pas echt goed ga inzien. Of, zoals de ons vorige week ontvallen voetbalfilosoof Johan Cruijff altijd zei: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”.

Vandaag, maandag 4 april, had ik een vroege dienst van 6.21 tot 15.04 uur. Wel even wennen als je wekker al om 4.30 uur afgaat. Slecht geslapen omdat ik aldoor bang was dat ik door de wekker heen zou slapen, maar dat gebeurde gelukkig niet. Er reden nog geen treinen op dit vroege uur dus weer met eigen vervoer naar Utrecht. Deze keer ging het in één keer goed met mijn Railpocket, ik kon mij keurig in dienst melden en daarna probleemloos mijn dienstkaartje uitprinten. In de kantine trof ik meteen mijn mentor, die ik – dankzij zijn foto op WhatsApp – deze keer in een keer herkende. Na de verplichte bak koffie liepen we naar spoor 1 voor een slagje als stoptrein naar Baarn met een DDZ. Die had ik al eerder gehad, zowel qua traject als qua materieel, dus deze eerste rit verliep prima. Ik wist zelfs alle tussenstations nog uit mijn hoofd van de vorige keer! Daarna gingen we per ICM als Intercity via Amersfoort naar Zwolle. Lekker doorjagen over de Veluwe, terwijl het zonnetje laag in cabine scheen. Dit belemmerde wel een beetje het uitzicht, waardoor de seinen soms wat lastig te zien waren. Na een korte koffiepauze in Zwolle gingen we met een DM’90, een van de laatste dieseltreinstellen van de NS, als stoptrein via plaatsen als Heino, Raalte en Nijverdal richting Enschede. Dit stuk spoor is nog een van de weinige trajecten in Nederland die nog zonder bovenleiding werkt, vandaar dat hier alleen dieseltreinen ingezet kunnen worden. Op dit moment zijn ze wel bezig met de elektrificatie van het hele stuk van Zwolle tot Wierden, zodat vanaf 2017 ook hier gereden kan worden met elektrische treinen. Dit zullen echter geen treinen meer zijn van NS, omdat hier treinen van ‘concullega’ Syntus gaan rijden. De portalen staan hier inmiddels al langs het (enkele) spoor, maar het grootste deel nog zonder bovenleidingskabels.

Die DM’90 rijdt weer heel anders dan de andere treinstellen van NS. Allereerst trekt deze trein ontzettend traag op en een deel van het traject wordt gebruikt gemaakt van een andere ATB-techniek dan die we gewend zijn in de andere treinen. Een soort aftelsysteem die aangeeft hoe ver en hoe snel je naar het eerstvolgende station moet rijden. Dat was wel even wennen, maar het ging verder zonder problemen. Omdat dit materieel er met ingang van de volgende dienstregeling in 2017 uitgaat zou het wel eens een van de laatste keren geweest kunnen zijn dat ik hierop heb gereden. Toch nog even een dieseltje ‘in the pocket’!

Cabineview vanuit de DM’90 tussen Zwolle en Enschede. Zoals je ziet zijn de portalen voor de bovenleiding al geplaatst maar is hier de bovenleiding zelf nog niet gemonteerd

In Enschede hadden we lunchpauze en daarna gingen we met een VIRM als Intercity naar Deventer. In Deventer nam een andere machinist de trein over en konden wij tot Utrecht meepassagieren. In Utrecht werd het treinstel, die kort daarvoor nog in Amersfoort was gecombineerd, weer gesplitst in een deel richting Rotterdam en een deel richting Den Haag, waarbij wij de laatste voor onze rekening namen. Net als afgelopen week alleen een korte stop in Gouda en na in Den Haag ‘kop gemaakt’ te hebben (andere benaming voor rijrichtingverandering) gingen we via Gouda weer terug naar Utrecht. Daar mocht ik nog even tegen een een andere gereedstaande VIRM combineren (tegenaan rijden waarbij de automatische koppeling wordt geactiveerd) en zat de dienst er alweer op. Alles ging lekker vandaag en verder geen onverwachte dingen meegemaakt. Dat is ook wel eens lekker. Op de standplaats nog even een kilometerdeclaratie ingeleverd en daarna weer met de auto huiswaarts. Vroeg beginnen is aan de ene kant wat minder, maar nu zat ik om 16.00 uur thuis al lekker een appeltje te eten in de zon!

Morgen een cursusdag, woensdag een “R” (rustdag), donderdag weer een vroege dienst met dezelfde mentor als vandaag, vrijdag weer naar school en zaterdag een héle vroege dienst van 5.00 tot 13.00 uur. Maar dus wel weer vroeg thuis en zondag ook vrij. Wordt vervolgd!

Spoorzichten

de machinist mt

incl. foto's


















Artikel links



Geplaatst op 04 april 2020 05:57 en 286 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Catharina9  
04 apr 2020 05:56
Let je op klopt niet helemaal he maar dat maakt geen fluit uit...1 april wat ik toen zag geen mop maar echt....nee holy moly nog op de camera....komt zo

Catharina9  
04 apr 2020 06:35
1 april was dus niet vrijdag en dit was wat ik zag. of ze de dag ervoor al buiten waren weet ik niet maar prompt zag ik ze hier overal....niet vanuit de trein maar op fiets of wandelend. weer lekker Hollands
_





_
Ofsen  
04 apr 2020 10:35
De foto's lijken op het straatbeeld van nu.

Catharina9  
04 apr 2020 10:56
Zijn ook foto's van recent door machinist gemaakt....
_