Delen     Populaire blogs     Volgende blog »
Blog maken     Inloggen
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord
 
Geen cookies


Klik hier voor meer informatie.
De vrije vroege vreemde vogel vliegt verder
Van columns via fotografie, geschiedenis, kunst, legpuzzels, recepten naar natuur- en stadswandelingen en nog veel meer
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


Voor ieder wat wils. Gasten zonder naam en betweters maken kans verwijderd te worden!



Mijn Profiel

Claire9
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privé bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend



Zoeken in Google
_



Categorieën Overzicht




Laatste Weblog artikelen

Papeneiland met een verrassing
22 april 2021 07:32



Pioniersgebieden
22 april 2021 07:01

Een Kind
22 april 2021 06:50




Fotoboeken


Zootje ongeregeld (68)
_
Dieren 2 (11)
_

Rondje fiets (87)
_
Botanische tuinen Utrecht 5 (30)
_

Rotterdam (28)
_
Illustraties (10)
_



Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door wilkie om 11:54
_
Nieuwe Foto van de dag geplaatst

Door wilkie om 11:53
_
Nieuwe Foto van de dag geplaatst

Door wilkie om 11:51
_
Wilkie Online

Door SiebevanderBij om 11:51
_
Nieuwe Reactie geplaatst

Door el58 om 11:51
_
El58 Online

Door joke om 11:51
_
Nieuwe Reactie geplaatst

Door Briesje om 11:51
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door SiebevanderBij om 11:50
_
Nieuwe Reactie geplaatst





_

Andere artikelen



Ontspanning > stress > muziek > bewegen > contacten en meer


dit is weer toeval, schilderspullen uitgezocht, ik wilde beginnen, maar vond een rondje beweging toch iets belangrijker, en vond dit.

Hier ben ik mee mee bezig, bang dat het is begonnen.


Tip 1. Ontdek wat u ontspanning biedt

Veel mensen ontspannen niet bewust of zijn zich niet bewust van de activiteiten waardoor ze ontspannen. Televisie kijken of social media checken werkt vaak minder ontspannend dan u denkt. Bedenk eens waardoor u ontspant, wanneer bent u heel relaxt? Is dat tijdens een wandeling, door muziek te spelen of luisteren, een bezoek aan de sauna of een fijn boek? En wat zijn dan kleine momenten van ontspanning die u in uw dag kunt inbouwen?

Tip 2. Waardoor ontstaat bij u stress?

Probeer te achterhalen waar gedachtenpatronen vandaan komen. Zo weet u beter hoe u ze kunt ombuigen.

  • Ontstaat stress bij u vanuit perfectionisme? Bedenk wat u een vriend(in) zou adviseren. Vaak zijn we milder voor anderen dan voor onszelf.
  • Bij veel mensen ontstaat stress omdat ze geen nee kunnen zeggen of door hoge eisen vanuit hun omgeving. Bedenk wat belangrijk is voor uzelf en of dat strookt met de verwachtingen in uw omgeving. Google op ‘leer nee zeggen’ en u krijgt talloze websites met adviezen.
  • Ook gebeurtenissen kunnen voor stress zorgen. Bijvoorbeeld ziekte, werkloosheid of veranderingen in de familie. Misschien kunt u een naaste betrekken die met u mee kan denken of u kan helpen.

Tip 3. Muziek

Muziek helpt u ontspannen en activeert tegelijkertijd uw hersenen. Dat zorgt voor meer creativiteit, nieuwe ideeën en oplossingen voor problemen vinden. Wist u dat muziek ook negatieve emoties verzacht, zoals angst?

Tip 4. Bewegen

U maakt gelukshormonen aan als u (veel) beweegt en u vermindert door bewegen ook stress. Hoe zat dit ook alweer? U leest het in het thema bewegen.

Tip 5. Sociale contacten

Positieve gedachten helpen tegen depressie. Bespreek uw problemen met een ander. Dit kan enorm opluchten, herkenning geven en wie weet houdt u er nog tips aan over.

Tip 6. Slapen

Uw brein en lichaam herstellen zich wanneer u slaapt. Met voldoende slaap concentreert u zich beter. Andersom geldt ook: te weinig slaap heeft negatieve gevolgen op het afweersysteem. Het verhoogt de kans op depressie, obesitas, diabetes type 2, dementie en hart- en vaatziekten. Veel mensen hebben slaapproblemen, zeker 1 op de 5 volwassenen heeft moeite met in slaap komen, met doorslapen of juist met te vroeg wakker worden.

Hoe zorgt u nu voor een goede nachtrust? Enkele tips:

  • Breng regelmaat aan in uw slaapritme.
  • Drink geen koffie of alcohol net voor het slapengaan.
  • Sporten is goed voor de nachtrust, doe dit alleen niet net voor het slapengaan.

Heeft u last van slaapproblemen? Kijk op thuisarts.nl voor tips.

Tip 7. Pak een hobby op

Of leer meer over een onderwerp dat u interesseert. Iets nieuws leren is goed voor uw brein, vertelden we in training 2. Nieuwe dingen leren werkt ook goed tegen stress, zolang het iets is dat u interesseert en iets dat u voor uw plezier doet. Ook het uitoefenen van een (oude) hobby zorgt voor nieuwe energie en werkt beter dan stilzitten.

Tip 8. Ademhalingsoefeningen

Voor veel mensen is ontspannen helemaal niet zo gemakkelijk. Die situatie op het werk, hoe het gaat met de kinderen, die ruzie met uw partner. Er zijn echter veel oefeningen om een ontspannen gevoel op te roepen. Iets voor u? Op de website ‘Wijzijnmind’ leert u een ontspannen buikademhaling aan te nemen.

Tip 9. Mindfulness

Mindfulness klinkt misschien zweverig, maar betekent simpelweg leven in het moment. Geniet bewust van het moment. Sta stil bij iets moois in uw omgeving, uw ademhaling of een mooi lied. Mindfulness en meditatie versterken de hersenen en kunnen stress verminderen. U vindt veel gratis apps met oefeningen online.

Tip 10: doe één ding tegelijk

Meerdere dingen tegelijk doen lijkt effectief, maar kost juist meer tijd. Multitasken kost bovendien meer energie en werkt stressbevorderend. Focus u op één taak tegelijk: het gaat sneller en het resultaat is beter. Maar let op: minder stress is niet hetzelfde als ontspannen.

Volgende week: het volhouden van goede gewoontes

Dit is alweer het vijfde deel uit deze zesdelige serie. Volgende week kijken we terug op de tips van de afgelopen weken. Ook geven we tips en helpen we u met het opstellen van doelen en met het stellen van prioriteiten. Als u uw risico op dementie wilt verkleinen, is een keer extra traplopen of het leren van een nieuwe vaardigheid niet voldoende. Het is belangrijk om goede gewoontes in uw leven te integreren én vol te houden. Hoe u dat doet? Daar helpen we u graag bij. Tot volgende week!

Meer lezen over stress en ontspanning

  • Heeft u veel last van stress en behoefte aan nog meer tips? Kijk dan op thuisarts.nl.
  • Organisatie MIND ondersteunt mensen bij psychische klachten, zoals stress en depressie. Bekijk het dossier met alles over stress. Denkt u dat u misschien depressief bent? MIND biedt ook een depressietest.



Artikel links



Geplaatst op 17 februari 2020 06:25 en 454 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Claire9  
17 feb 2020 06:27
Oei toch meer problemen dan ik dacht.....er is maar 1 oplossing voor mij.

Gast  17 feb 2020 18:53
Hi Carla, je hebt in ieder geval 1 oplossing, dat is al heel wat.
Liefs Magda
_





_
Claire9  
18 feb 2020 06:54
Helaas die oplossi8ng is niet uitvoerbaar Magda...pottedosie je bent aardig bezig met het mankement